måndag 25 augusti 2014

Pappersbruket

Sällan som man åker tillbaka till ett ställe så många gånger som jag har åkt tillbaka till pappersbruket. Det blir en resa ungefär vartannat år.
Det är intressant och se förfallet och vad som händer med stället under tiden som man inte har sett det.
Nu kändes det mer förfallet än någonsin. Vattenpölarna var större än någonsin. Kommer det att stå upp nästa gång jag kommer dit?

Lite information om pappersbruket:
Redan 1897 uppförde Gravendalsverken en sulfitfabrik och kompletterades med en sulfatmassefabrik 1910 (denna).
Under 40-talet blev fabriken ett fullskaligt pappersbruk.
Konjunkturen försämrades under 60-talet och under 1971-1972 så lades verksamheten som Billerud hade ned vid bruket.
Billerud sålde egentligen fabrikslokalerna till Lesjöfors AB redan 1968. Efter att Billerud hade lagt ned sin verksamhet fortsatte Lesjöfors att tillverka tapeter, trähyllor och skruvfjädrar.
Lesjöfors AB gick i konkurs 1985.















Den sista produktionen på bruket var tillverkning av bilfjädrar 1985-1986.
Sedan 1994 har pappersbruket ingen juridisk ägare, därav att det står.

1 kommentar:

  1. ...skulle kommentera ett udda val av brevpapper,"ett gammalt fönsterkuvert", och var lite ironisk och kallade kuvertet "Lesjöfors" ,för mig ett kvalitetspapper, inser att tiden går, det var ett tag sedan kvalitetspapper kom därifrån, inser jag nu när jag kände ett behov av att kolla om bruket var i drift...inser också att mina liknelser börjar bli lika daterade som bruket...trist ....så kan det gå
    som KV brukade skriva

    SvaraRadera