söndag 17 mars 2013

Sänkmyran









Huset ligger på en äng, uppe på en kulle, invid skogsbrynet.
Huset är förmodligen byggt på 30-talet, enligt förteckningar jag hittade (1931).
Gården skulle jag nog säga är äldre.
Hittade nämligen detta:
"Dödsfall i Söderbärke: Efter en längre tids sjukdom avled i sitt hem i Kyrkobyn denne byggmästaren Per Gustaf Norström i sitt 73:e levnadsår. Född i Sänkmyra övertog han på sin tid efter föräldrana arrendet av egendomen, då såsom nu anhörande i Larsbo bruk, men flyttade 1880 till Kyrkobyn och ägnade sig åt byggnadsverksamhet."

Jag skulle tro att ruinen på sista bilden kan vara ett gammalt hus som Per Gustaf Norström föddes i.


4 kommentarer:

  1. åååå, vid detta hus var jag ofta som barn. Minns ej när han dog. jag är född 1943 och var där från 40-talet till mitten av femtio-talet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men oj, vad roligt! Var det någon släkting till dig som bodde där då?

      Radera
    2. Jag tror det va pappas nån släkt, är osäker. pappa dog före och han hade nog inga arvingar som skulle städa upp och sälja huset. skulle vilja åka dit idag men minns ej vägen.

      Radera
  2. Är det nt i Larsbobyggden??

    SvaraRadera